Ontdek hoe automatisering in 2024, AI en de kandidaat ervaring (Candidate Journey) de toekomst van werving gaan vormgeven. Lees wat wij je willen meegeven in de drie belangrijkste trends in recruitment en in recruitmentmarketing.
Trend 1: Werven met AI
Het gebruik van AI (Artifical Intelligence), niets anders dan kunstmatige intelligentie, is sinds de komst van ChatGTP niet meer weg te denken. Maar ook in het wervingsproces is dit handig omdat het helpt om dingen sneller te doen en om processen sneller te doen automatiseren.
- Geautomatiseerd kandidaten vinden, selecteren en beoordelen.
- De inhoud van je ‘werken bij’ aanpassen voor elke bezoeker, gebaseerd waar online de interesses liggen.
- Video’s laten checken door AI-tools om zo goed te kunnen beoordelen.
AI speelt een steeds grotere rol in de software voor recruitment marketing, dit betekent dat kunstmatige intelligentie je kan helpen bij het creëren van nieuwe content.
Bij het gebruik van ChatGPT werkt het heel simpel: (mits je versie 4 gebruikt). Je uploadt je eigen huisstijl, de toon waarop je graag communiceert, en het beeldmateriaal dat je eerder hebt gebruikt. Op basis daarvan genereert AI nieuwe content die naadloos aansluit bij je eerdere communicatie en kun je meteen inzetten in je marketingcampagnes voor recruitment.
Bovendien kan AI je helpen om je campagnes te optimaliseren. Het analyseert de resultaten van je eerdere campagnes en doet op basis daarvan slimme voorstellen voor verbeteringen. Zo kan AI bijvoorbeeld voorstellen doen voor betere targeting van je advertenties of voor het verfijnen van je berichten om de respons te vergroten.
Trend 2: Werven zonder vacatures en vaardigheden vooropstellen
Niet alleen de technologische ontwikkelingen die de toon zetten zijn belangrijk. Een groeiend aantal bedrijven stapt af van de conventionele aanpak van werven via vacatures, cv’s en motivatiebrieven, en kiest in plaats daarvan voor het aannemen van personeel op basis van hun vaardigheden. Volgens het onderzoeksinstituut TNO vertegenwoordigt skill-based hiring de toekomst van werven. Skill-based hiring, oftewel vaardigheidsgericht werven, is een aanpak waarbij de nadruk ligt op de specifieke vaardigheden en competenties van een kandidaat in plaats van op traditionele indicatoren zoals opleiding, werkervaring, of de inhoud van een cv. Deze methode verschuift de focus van wat iemand in het verleden heeft gedaan naar wat iemand nu en in de toekomst kan doen binnen een rol of organisatie.
Het stelt bedrijven in staat een breder en diverser talentenbestand aan te spreken door drempels weg te nemen die kandidaten op basis van achtergrond of ervaring kunnen uitsluiten, wat cruciaal is in sectoren met een arbeidstekort of nieuwe technologieën. Deze benadering zorgt ook voor een betere match tussen de behoeften van een organisatie en de vaardigheden van werknemers, wat leidt tot meer tevredenheid, betere prestaties en minder verloop, met als gevolg hogere productiviteit en kostenbesparingen. Bovendien moedigt het een cultuur van voortdurende persoonlijke ontwikkeling aan, essentieel in een snel evoluerende arbeidsmarkt.
Trend 3: Verbetering van de ervaring voor sollicitanten
In de huidige arbeidsmarkt speelt de sollicitant een belangrijke rol en is een positieve ervaring tijdens het sollicitatieproces essentieel. Een uitmuntende ervaring voor sollicitanten versterkt niet alleen je merk als werkgever, maar sollicitanten zoeken ook naar een efficiënt en snel sollicitatieproces. Het is van belang om snel te handelen, zo niet, dan bestaat de kans dat een concurrent je voor is en de sollicitant wegkaapt.
Het vertrouwen van de sollicitant essentieel, nog voordat deze besluit te solliciteren. Transparantie is hierbij het sleutelwoord. In een tijd waarin mensen steeds sceptischer worden ten opzichte van instanties, de overheid en bedrijven, is het voor werkgevers belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Een open en eerlijk sollicitatieproces draagt aanzienlijk bij aan het winnen van het vertrouwen van potentieel talent.
Een trend die hieruit voortvloeit, is de integratie van chatfuncties, waarmee sollicitanten op een laagdrempelige manier contact kunnen opnemen met een werkgever. Dit voelt minder formeel dan beoordeeld te worden op basis van een cv en motivatiebrief. Dergelijke toegankelijke contactmogelijkheden verbeteren niet alleen de ervaring voor sollicitanten, maar kunnen ook de conversie op je carrièresite verhogen. Dit is vooral relevant gezien de afname in traditionele sollicitaties door de sterke concurrentie op de arbeidsmarkt.
Verhoogde transparantie zien we ook terug in andere aspecten, zoals het vermelden van een salarisindicatie in vacatures en het openlijk bespreken van uitdagingen waar de werkgever mee kampt tijdens het sollicitatieproces. Een realistisch beeld schetsen en geen onverwachte verrassingen tijdens het sollicitatieproces of de inwerkperiode, draagt bij aan een aangename ervaring voor sollicitanten.
Benieuwd naar de mogelijkheden?